من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

گیاه گل سنگ، گل سنگ یکی از گیاهان آپارتمانی و گیاهان زینتی محسوب می شود که زادگاه آن نواحی گرمسیری هندوستان می باشد. این گیاه را به دلیل لکه های که بر روی برگ هایش وجود دارد گیاه خالخالی و یا خال صورتی هم می نامند. در رنگ های متفاوتی مانند سفید، سبز و قرمز و شرابی وجود دارند. که بیشتر نوع صورتی آن در بازار موجود است.

نام علمی: Hypoestes sanguinolenta

خانواده: Acanthaceae

نام انگلیسی: Freeckle face

 

نیازها و شرایط نگهداری 
این گیاه در نور خوب رنگ های بهتر و زیباتری ایجاد می کند اما اگر در نور کم باشند برگ های آن رنگ یکدست تری می گیرند و از جلوه گیاه کاسته می شود. سعی کنید در فصل گرما خاک گلدان را مرطوب نگهدارید اما در فصل سرما میزان آبیاری را کاهش دهید.سرمای زیاد هم خال های برگ را از بین می برد دمای محیط نباید از 13 درجه کاهش یابد. دمای مناسب در رشد این گیاه بسیار موثر است. دمای روز بین 24-29 درجه و دمای شب بین 21-23 درجه سانتی گراد مناسب می باشد.

 

 

گل سنگ رطوبت را دوست دارد. سعی کنید از آب خیلی سرد برای آبیاری آن استفاده نکنید از آب ولرم 25 درجه سانتی گراد استفاده کنید. در تابستان حدود 3 بار در هفته و در فصل زمستان 2 بار در هفته کافیست. آبیاری بیش از اندازه برگ های گیاه را زرد می کند.

 

برای خاک این گیاه سعی کنید خاک سبک که زهکشی خوبی دارد استفاده نمایید. کود گیاه باید کود ضعیف باشد کودهای مایع ضیف موجود در بازار تمام عناصر مورد نیاز را برای رشد گیاه را تامین می کنند.

می توانید برای افزایش طول عمر گیاه، بعد از اینکه گیاه گل داد گل های گیاه را بچینید. گل های این گیاه کوچک است و جلوه چندانی در برابر برگ های آن ندارند.

برای پر برگ شدن گیاه سعی کنید شاخه های بلند گیاه را سر زنی کنید تا رشد آن را تحریک کنید و گیاه حالت بوته ای به خود بگیرد.

 

آفات و بیماری ها

کنه تار عنکبوتی، شته، شپشک و مگس سفید از جمله آفت های این گیاه هستند که باعث می شود برگ های گیاه کم رنگ و بد فرم شوند.

 

تکثیر گیاه

 کاشت دانه: در فصل بهار بذرها را در خاک مناسب بکارید پس از دو هفته  جوانه ها شروع به رشد خواهند کرد. نور گیاه هم باید خوب باشد و همواره آن ها را مرطوب نگهدارید و سپس جوانه های سر حال را به گلدان انتقال دهید.

 

قلمه زدن: برای قلمه زدن باید از ساقه های جوان گیاه انتخاب کنید. سپس آنها در آب بیندازید تا ریشه بزنند و بعد از ریشه زنی آنها را در خاک بکارید. عمل قلمه زنی بهتر است در اوایل فصل بهار انجام شود.

اگر در اواسط تابستان گیاه رشد خود را از دست داد باید جای گیاه را عوض کنید. گلدانی بزرگتر با خاکی غنی تر برای آن مهیا کنید.

منبع:https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%84-%D8%B3%D9%86%DA%AF 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.