من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد


در فاصلهٔ سال‌هاى ۱۳۵۷ تا اوایل ۱۳۶۰ فیلم کندى در ایران ساخته شد. در سال ۱۳۶۰ فیلم کوتاه خانهٔ آقاى حق‌دوست (محمود سمیعی) به شکل صامت براى تلویزیون تهیه شد، که در جشنواره فیلم‌هاى کندى گابرو (بلغارستان) همان سال برندهٔ جایزه بهترین فیلم شد و نیز در سى و دومین جشنوارهٔ مانهایم (آلمان غربی) در سال ۱۳۶۱، موفق به اخذ جایزه نقدى بهترین فیلم شد. اما این موفقیت‌ها جدى گرفته نشد. فیلم کمدى بعدى در سال بعد توسط علیرضا داوودنژاد بنام جایزه ساخته شده اما بازتابى نیافت؛ ولى در دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۲ لوح زرین بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد. در این دوران هنوز تردیدهایى در زمینهٔ ساخت فیلم‌هاى کمدى وجود داشت و کارگردانان و تهیه‌کنندگان نگران آن بودند که تا چه میزان مجاز به وارد کردن عناصر شاد در فیلم هستند.
در این شرایط على حاتمى فیلم 'جعفرخان از فرنگ برگشته' را ساخت و بعد در سال ۱۳۶۳، فیلم‌هاى خانهٔ آقاى حق‌دوست و مردى که زیاد مى‌دانست (یدالله صمدی)، در جشنواره سوم فجر به نمایش درآمدند؛ و مردى که زیاد مى‌دانست، جایزه بهترین کارگردانى را کسب نمود و خانهٔ آقاى حق‌دوست در جشنواره‌هاى خارجى موفقیت‌هایى کسب کرد.
به این ترتیب، ممنوعیت‌ها کمرنگ‌تر شد؛ اما هنوز فیلم‌سازان قادر به انتخاب مایه‌هاى مورد علاقه‌شان نبودند. فیلم‌هاى توهّم (سعید حاجى‌میری)، زنگ‌ها (محمدرضا هنرمند)، کفش‌هاى میرزا نوروز (محمد متوسلانی)، مردى که موش شد (احمد بخشی)، اتوبوس (یدالله صمدی) و مدرک جرم (منوچهر حقانى‌پرست) و فیلم کوتاه برنده کیه (محمدحسن آفریده) در چهارمین جشنوارهٔ فیلم فجر به نمایش درآمدند.
در جشنواره پنجم (۱۳۶۵)، فیلم‌هاى اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی) و مأموریت (حسن زندباف) به نمایش درآمدند. در این سال جنجال بزرگ (سیاوش شاکری) و حاجى واشنگتن و جعفرخان از فرنگ برگشته (على حاتمی) که آمادهٔ نمایش بودند، پروانه نمایش نگرفتند.
در جشنوارهٔ فیلم فجر در سال ۱۳۶۶، فیلم‌هاى وکیل اول (جمشید حیدری)، خارج از محدوده (رخشان بنى‌اعتماد)، در جشنوارهٔ هفتم (۱۳۶۷) و هشتم (۱۳۶۸)، فیلم‌هاى جعفرخان از فرنگ برگشته، زردقنارى (رخشان بنى‌اعتماد)، گراند سینما (حسن هدایت)، هى‌ جو (منوچهر عسگرى‌نسب)، روز باشکوه (کیانوش عیاری) واى ایران (ناصرتقوایى به نمایش درآمدند.
در سال ۱۳۶۹، فیلم‌هاى سایهٔ خیال (حسین دلیر) و آپارتمان شماره ۱۳ (یدالله صمدی) ساخته شدند.
منبع: vista.ir

6 نکته درباره این فیلم های برتر کمدی

  • دقت کنید این لیست بر اساس نظرات کاربران از سراسر دنیا جمع آوری شده و امتیازهای imdb و rotten tomatoes و همچنین امتیازات منتقدان، جوایز، کارگردان، بازیگران، کامنت های کاربران و امتیازات کاربران گوگل کاملا لحاظ شده است و از همه نظر لیست کاملی ست.
  • لینک دانلود فیلم ها زیر عنوان شان وجود دارد که می توانید به راحتی هر کدام را دانلود نمایید. به مرور زمان ممکن است لینک های دانلود از کار بیفتند که در این صورت می توانید به راحتی نام هر عنوان را گوگل کنید و آن را دانلود نمایید.
  • اکثر این عنوانها در فیلیمو نیز به صورت دوبله شده قابل تماشا هستند. حتما توصیه می شود برای رعایت حقوق مولفین اکانت فیلیمو تهیه نمایید.
  • در انتخاب هیچ فیلمی، به امتیازات داده شده توجه نکنید. به کارگردان، داستان فیلم، جوایز دریافتی، امتیازات گوگل و کامنت های کاربران سنگینی بیشتری دهید (کاری که ما انجام داده ایم)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.